16. februar
skrev jeg et blogginnlegg, det aller første i denne saken. Det skrev jeg fordi jeg hadde vært innom fanpagen til CBE på facebook kvelden før, og da kom jeg på det jeg hadde lest i veilederen. Der står det at hvis man skriver innlegg med annonselenker, så skal det merkes når man deler på facebook (og andre sosiale medier).
17. februar
skrev jeg at jeg hadde mailet Forbrukerombudet om hva som var riktig, og at jeg hadde fått svar. I innlegget mitt la jeg ved en liste over eksempler på feilmerking på blogg
18. februar
svarte de på kommentaren min på facebook
Be careful to dress for the entertainment, after consulting the barometer and the thermometer, and after learning the geography of the objective point of the day
Skuffet over bloggerne som det virker som om nesten ikke skjønner noenting, skuffet over en del av de som diskuterer bloggerne – for det virker som om de ikke vil skjønne noenting, og jeg er skuffet over at Forbrukerombudet ikke brukte muligheten de hadde til å sanksjonere i form av bøtelegging, men atter velger å fokusere på at de må gi mer informasjon
if ( typeof GA_googleAddAttr == 'function' ) {. Click on and of the tiled images for a larger view in a slideshow format,or view the images in my Flickr account
Godt jobbet, i alle fall nesten – for som så ofte ellers på bloggen var ikke innlegget merket med at det inneholdt reklame, selv om flere av «tipsene» var vesker bloggeren har designet i samarbeid med Adax
Et kritisk blikk på reklamemerkingen på blogger blir dermed lett å karakterisere som en heksejakt – som også var termen Hans-Petter Nygård-Hansen brukte i sommer for å omtale Forbrukerombudets tilsyn på noen av de store bloggerne
if ( typeof GA_googleAddAttr == 'function' ) {. On a stormy windy day we visited Turner Contemporary in Margate, for our yearly outing day with the SAC
Dessuten håper jeg Forbrukerombudet finner ut at de vil invitere til et åpent møte om reklamemerking på internett og sette opp et panel av store og små bidragsytere på nett
Da jeg først så at siden min var nede, ble jeg lettere panisk og lurte på om verden virkelig hadde blitt så gal ogforvridd at noen som ikke mener det samme om meg når det gjelder reklamemerking hadde hacket bloggen min og utslettet den fra internettet
Og jeg skjønner jo utrolig godt,da – at en blogger som Caroline Berg Eriksen blir sur og irritert over at mange setter dette reklamemerkingssøkelyset på henne, all den tid de aller fleste andre rosa-bloggere merker mye dårligere enn henne og motemagasinene også slurver noe helt vederstyggelig
Jeg ville bruke kombinasjonen av hverdagspjatt og annonselenker, samt Forbrukerombudets tolkning av reklamemerking til å få deg til å tenke litt over hva formålet med et innlegg egentlig er
Den siste tiden har jeg hatt mye fokus på reklamemerking her på bloggen. Deretter kommenterer du dette innlegget, hvor jeg prøver å problematisere hva formålet med en bloggpost kan være (grunnen er at Forbrukerombudet mener ikke alle innlegg med annonselenker nødvendigvis må merkes på toppen, det avhenger av formålet – men det mener jeg blir for diffust og noe bloggerne lett kan utnytte)
Artikkelen jeg skrev hvor jeg sammenfatter det som har skjedd helt siden jeg først kommenterte dette med reklamemerkingog frem til nå, har jeg derimot fått stort sett gode tilbakemeldinger på
Jeg har fått en del kritikk for å ha gått for langt i min jakt etter god reklamemerking på nettet. Greit nok, det – siden det ikke er noen hemmelighet at de begge står for oppfølgingen av bloggarbeidet, men litt synd at de organiserer det slik at han står innlogget som henne når kommentarfeltet i ganske stor grad dreier seg om forhold som går rett på forretningsdriften
Jeg har selv skrevet mange innlegg her på min side om reklamemerkingog var da særlig krass mot CBE – nettopp fordi jeg mener de har et ekstra stort ansvar når man tenker på hvilken innflytelse bloggen har
På den ene siden gjelder det bagatellisering av behovet forreklamemerkingog stadig påpeking av at toppbloggerne er så gode og ryddige når det kommer til merkingen
Ekstra ille synes jeg det blir når en av bloggerne som skulle være del av kampanjen, CasaKaos, selv trodde at Forbrukerombudet hadde gitt klarsignal for å kjøre kampanjen uten reklamemerking
Noe som gleder meg litt, er at det stadig blir lengre mellom de som roper om fritidsproblemer når jeg skriver om reklamemerking på nett og at det er viktig at man enkelt ser forskjell på hva som er betalt innhold og hva som er journalistikk
Jeg har fått spørsmål om hva det er som gjør at jeg stadig vekk kommer tilbake til Caroline Berg Eriksens blogg når jeg skal ta for meg manglende reklamemerking på nett
Dette nye tilskuddet retter seg mot retroglade herrer – eller damer handler til dem, hoho. En tirsdag i november bestemte jeg meg for å ta fri noen timer midt på dagen, for å sanke noen solstråler og være sosial
Kommentarer
Logg inn eller Registrer deg for å skrive en kommentar.